08.12.2019

ČP Index za první pololetí 2019: V bezpečnosti silnic krajských měst vede Olomouc, patnáct okresních měst se obešlo bez vážné nehody

Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy má Olomouc, na druhém místě skončil Liberec a třetí místo získala Praha. Celkem patnáct okresních měst pak v první polovině roku udrželo „čistý štít“ a obešlo se bez smrtelných nehod a bez nehod s vážným zraněním. Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti za první pololetí roku 2019.

Podle výsledků ČP Indexu za první pololetí roku 2019 se na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy umístila Olomouc. Udržela si tak prvenství z loňského roku. Na druhém místě skončil Liberec, třetí místo v bezpečnosti silnic pak připadá Praze, která v souhrnném indexu za loňský rok skončila až na 7. příčce. 

„Bezpečnost na silnicích v jednotlivých krajských a okresních městech hodnotí Česká pojišťovna již od roku 2004. Výsledný ČP Index vychází ze statistik Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel sledovaných měst,“ vysvětluje způsob měření indexu bezpečnosti tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Ve srovnání s koncem roku 2018 největší zlepšení mezi krajskými městy zaznamenalo Ústí nad Labem, které skončilo v tomto pololetí 4. v pořadí. V roce 2018 se přitom umístilo na předposledním 12. místě. Naopak největší zhoršení zaznamenala Jihlava. Ta patřila v poslední době k nejbezpečnějším, v letošním prvním pololetí se ale umístila až na 7. příčce. 

V pěti krajských městech se nehody obešly bez úmrtí
Dobrou zprávou je, že se silnice v Ústí nad Labem, ale také v Olomouci, Liberci, Plzni a Zlíně v prvních šesti měsících letošního roku obešly bez smrtelných nehod. Ke zlepšení v Praze v letošním pololetním srovnání přispělo snížení počtu vážných nehod. V absolutních číslech se jich sice v Praze odehrálo nejvíce, ve vztahu k počtu obyvatel na tom však Praha nejhůře není. V prvním pololetí měly nehody na silnicích Prahy na svědomí 7 usmrcených a 66 těžce zraněných. Vloni na pražských silnicích přišlo o život za celý rok 31 lidí a vážně zraněno bylo 182 osob. Letošní první pololetí tak odpovídá v počtu usmrcených osob zhruba čtvrtině, v počtu vážně zraněných pak přibližně třetině loňských celoročních čísel.  

Celkově na silnicích krajských měst v polovině letošního roku přišlo o život 20 lidí a vážně se zranilo 194 osob. Pět lidských životů a 16 vážně zraněných lidí měla na svědomí nepřiměřená rychlost.

Patnáct okresních měst udrželo „čistý štít“
Hned v patnácti okresních městech se v letošním prvním pololetí podařilo udržet „čistý štít“. Nedošlo v nich k žádné nehodě, která by měla za následek usmrcení nebo vážná zranění. Jsou to města Beroun, Kutná Hora, Domažlice, Prachatice, Rokycany, Sokolov, Tachov, Česká Lípa, Louny, Chrudim, Semily, Prostějov, Třebíč, Nový Jičín a Šumperk. Díky tomu si zejména Rokycany, Prachatice, Nový Jičín, Trutnov, Chrudim a Sokolov výrazně vylepšily skóre oproti hodnocení z roku 2018. Největší zlepšení zaznamenaly právě Rokycany, které na seznam beznehodových měst vyšplhaly z loňského 52. místa.

Nejméně bezpečné silnice v hodnocení okresních měst byly v polovině letošního roku v Jeseníku, Mělníku a Žďáru nad Sázavou. Největší zhoršení zaznamenaly Klatovy, které se z čela loňského srovnání propadly na letošní zatím 41. příčku. Velké zhoršení situace bylo i v Jičíně (z loňského 11. na zatím letošní 50. místo), Pelhřimově (ze 12. na 51. místo) či Hodoníně (z 8. na 45. místo). 

V okresních městech byly silnice celkově bezpečnější než v krajských městech. V první polovině roku přišlo na silnicích okresních měst o život 18 lidí a vážná zranění v důsledku nehody utrpělo 105 osob. 

Celková bilance prvního pololetí letošního roku pak hovoří následovně. Na silnicích krajských a okresních měst zahynulo 38 lidí, 299 osob bylo při dopravních nehodách těžce zraněno. Nepřiměřená rychlost pak byla příčinou 8 úmrtí a za následek má také 30 vážně zraněných lidí.

Zpět na tiskové zprávy