GČP INDEX za první pololetí 2025: Nejbezpečnější silnice mají v Liberci, Ústí n. Labem a Hradci Králové. Ve 25 městech došlo ke smrtelným nehodám.
Nejbezpečnější silnice ze všech krajských měst v Česku byly v prvním pololetí letošního roku v Liberci, kde při 560 dopravních nehodách nedošlo ke smrtelnému zranění a jedna osoba byla zraněna těžce. Na druhém místě skončilo Ústí nad Labem, na třetím pak Hradec Králové. Z 206 obcí s rozšířenou působností se na pozemních komunikacích 25 z nich staly dopravní nehody se smrtelnými následky. Tyto a další výsledky přináší GČP INDEX za první pololetí roku 2025.
GČP INDEX vyjadřuje závažnost dopravních nehod v intravilánech krajských měst a obcí s rozšířenou působností. Tento index měří poměr vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod, čím vyšší hodnota, tím horší dopravní bezpečnost. Index se zaměřuje na všech 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností, což poskytuje ucelený obraz o bezpečnosti silničního provozu v českých městech.
NEJBEZPEČNĚJŠÍ MĚSTA: LIBEREC VEDE, ČESKÉ BUDĚJOVICE SE NAOPAK ZHORŠILY
Nejbezpečnějším krajským městem za první pololetí 2025 byl Liberec. V tomto městě, kde došlo k 560 dopravním nehodám, nebylo zaznamenáno žádné smrtelné zranění, pouze jedna osoba byla těžce zraněna. Tento výsledek je pak druhým nejlepším v historii města. Naopak, České Budějovice, které v loňském roce obsadily 10. místo, se letos propadly na 13. místo s 11 těžce zraněnými osobami při 349 nehodách. Mezi dalšími městy, která se umístila na vysokých příčkách, jsou Ústí nad Labem a Hradec Králové. Naopak, na spodních pozicích se nacházejí kromě jihočeské metropole ještě Plzeň a Brno.
POKLES NEHOD I USMRCENÝCH OSOB, ALE VÍCE TĚŽKÝCH ZRANĚNÍ
Pozitivní zprávou je, že v krajských městech došlo k poklesu počtu nehod o 6 %, což je zlepšení oproti loňskému roku. Celkově jen na silnicích krajských měst bylo v 1. pol. roku 2025 evidováno 11 771 dopravních nehod, meziročně o 758 případů méně, při nichž přišlo o život 20 osob (meziročně o 5 méně, tj. -20 %). Nicméně počet těžce zraněných osob vzrostl o 23 % na 167 osob.
V šesti krajských městech nedošlo v první polovině roku 2025 k žádné smrtelné nehodě, což je bezesporu pozitivní signál. Naopak v Praze bylo usmrceno 9 osob (z toho 3 chodci, 2 řidiči motocyklu, 2 řidiči nákladního automobilu, řidič osobního automobilu a spolujezdec v nákladním automobilu), v Ostravě 5 (z toho 3 chodci, řidič osobního automobilu a spolujezdec v osobním automobilu), v Plzni dva lidé, v Pardubicích, Karlových Varech, Jihlavě a Brně pak jedna osoba.
Pořadí krajských měst dle GČP INDEXu 1. pol. roku 2025
| Pořadí 1. pol. 2025 | Krajské město | Hodnota GČP INDEXu | Pořadí 2024 | 
| 1. | Liberec | 0. 18 | 4. | 
| 2. | Ústí nad Labem | 0. 38 | 3. | 
| 3. | Hradec Králové | 0. 63 | 2. | 
| 4. | Ostrava | 0. 71 | 5. | 
| 5. | Olomouc | 0. 81 | 6. | 
| 6. | Pardubice | 0. 84 | 1. | 
| 7. | Karlovy Vary | 1. 44 | 7. | 
| 8. | Praha | 1. 70 | 9. | 
| 9. | Zlín | 1. 80 | 8. | 
| 10. | Jihlava | 2. 00 | 12. | 
| 11. | Plzeň | 2. 29 | 11. | 
| 12. | Brno | 2. 57 | 13. | 
| 13. | České Budějovice | 3. 15 | 10. | 
VE 25 OBCÍCH S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ DOŠLO KE SMRTELNÝM NEHODÁM
GČP INDEX mimo krajská města nezapomíná ani na menší sídelní jednotky - srovnává tak všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 21 723 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 38 a těžce zraněno 287 osob. Ve 25 městech došlo ke smrtelým nehodám, 106 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v 1. pol. roku 2025 zcela vyhnula.
Nejvíce - devět osob - bylo usmrceno v Praze, pět osob v Ostravě, dvě osoby v Plzni. Po jedné oběti dopravních nehod bylo evidováno v následujících městech: Česká Třebová, Luhačovice, Šternberk, Varnsdorf, Znojmo, Jaroměř, Rychnov nad Kněžnou, Uherský Brod, Brno, Kladno, Domažlice, Kroměříž, Jihlava, Poděbrady, Říčany, Karlovy Vary, Kralupy nad Vltavou, Příbram, Kutná Hora, Cheb, Pardubice a Frýdek-Místek.
Je podstatné zmínit, že GČP INDEX bilancuje data 1. pol. roku 2025, a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz proto umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – mimo 6 a 12 i za 36 měsíců.
GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v 1. pol. roku 2025 dle krajů
Odkazy na datové analýzy naleznete přímo pod názvy jednotlivých krajů:
• Praha
• Plzeňský
• Ústecký
• Zlínský
• Vysočina
ZRANITELNÍ ÚČASTNÍCI: CHODCI, CYKLISTÉ A MOTOCYKLISTÉ
GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.
V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 2 615 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 24 a těžce zraněno 218 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 12 %, na usmrcených 63,2 % a na těžce zraněných 76 %. Data za uplynulé pololetí znovu potvrzují, že jsou to právě chodci, cyklisté a motocyklisté, kteří jsou při dopravních nehodách ve městech zásadně ohroženi.
V celkem 129 sledovaných městech nedošlo v 1. pol. roku 2025 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu. Meziročně jde o pozitivní trend, kdy index na podzim 2024 idenfitkoval takových měst 124.
| Obce s rozšířenou působností 1. pol. 2025 | Nehod | Usmrceno | Těžce zraněno | 
| Celkem | 21 723 | 38 | 287 | 
| Zranitelní účastníci | 2 615 | 24 | 218 | 
| Podíl zranitelných účastníků | 12,0 % | 63,2 % | 76,0 % | 
Situace se zranitelnými účastníky je v krajských městech zřejmá z následující tabulky. V intravilánech krajských měst bylo evidováno 1 385 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 14 a těžce zraněno 127 zranitelných účastníků silničního provozu, podíl zranitelných účastníků na nehodách: 11,8 %, na usmrcených: 70 % a na těžce zraněných osobách: 76 %.
Také tato data opakovaně dokládají, proč je potřeba na území měst věnovat zvýšenou pozornost právě chodcům, cyklistům a motocyklistům.
| Krajská města 1. pol. 2025 | Nehod | Usmrceno | Těžce zraněno | 
| Celkem | 11 771 | 20 | 167 | 
| Zranitelní účastníci | 1 385 | 14 | 127 | 
| Podíl zranitelných účastníků | 11,8 % | 70,0 % | 76,0 % | 
Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v 1. pol. roku 2025 stal Liberec, na druhém místě skončily Pardubice, na třetím pak Ústí nad Labem.
Na opačném konci se na 11. místě objevil Zlín, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadila Jihlava, ve které při 24 nehodách byly 2 osoby usmrceny a 2 osoby těžce zraněny.
| Pořadí 1. pol. 2025 | Krajské město | Hodnota GČP INDEXu zranitelných účastníků | Pořadí 2024 | 
| 1. | Liberec | 0. 00 | 4. | 
| 2. | Pardubice | 2. 17 | 1. | 
| 3. | Ústí nad Labem | 2. 27 | 3. | 
| 4. | Hradec Králové | 5. 56 | 2. | 
| 5. | Ostrava | 5. 69 | 6. | 
| 6. | Olomouc | 6. 25 | 7. | 
| 7. | Brno | 9. 50 | 12. | 
| 8. | Karlovy Vary | 11. 54 | 5. | 
| 9. | Praha | 12. 29 | 11. | 
| 10. | Plzeň | 12. 50 | 13. | 
| 11. | Zlín | 12. 50 | 8. | 
| 12. | České Budějovice | 13. 46 | 9. | 
| 13. | Jihlava | 16. 67 | 10. |