Dotazy na autopojištění

Povinné ručení

Platí povinné ručení (zelená karta) i na území Ruska a Běloruska?

Od 1.6.2023 nebude na území Ruska a Běloruska platit zelená karta, a to ani v případě, že na ní nebude mezinárodní rozeznávací značka RUS či BY přeškrtnuta. Více informací zde.

Hrozí mi nějaké pokuty, když si povinné ručení nesjednám?

Ano, v takovém případě se vystavujete možnosti sankcí ze strany České kanceláře pojistitelů.

Co vše je z povinného ručení hrazeno?

Může být uhrazena újma na zdraví, usmrcení, poškození, zničení nebo ztráta věci a ušlý zisk.

Jak při sjednání pojištění zohledňujeme předchozí škodní průběh?

Využíváme matematické metody a přihlížíme k vašim předchozím škodám. Na základě těchto informací můžeme upravit cenu pojištění - buď vám poskytneme slevu, nebo může být cena trochu vyšší.

Sledujeme pouze informace o škodách, které se týkají stejného typu pojištění (např. povinné ručení, havarijní pojištění) a stejné skupiny vozidel. Informace, které zohledňujeme, jsou o vozidlech mladších než 20 let.

Tyto informace zahrnují:
a) Jak dlouho jste měli základní pojištění (vyjádřeno v měsících)
b) Počet škod hrazeních z pojištění
c) Celková doba trvání vašeho pojištění

Vozidla jsou rozdělena do 8 skupin dle kategorie na motocykly, osobní nebo nákladní auta do 3 500 kg apod.

Pokud zjistíme dodatečné informace o vašich předchozích škodách a to ovlivní cenu pojištění, můžeme si nárokovat úhradu rozdílu mezi původně stanovenou cenou a tou, která by odpovídala skutečným podmínkám.

Jak správně postupovat při nehodě nebo poruše?

Při poruše nebo nehodě vozidla stačí dodržovat pár základních pravidel. Zvýšíte tím nejen svou bezpečnost, ale i ostatních účastníků na vozovce.

Tyto pravidla najdete v přehledném návodu.

Musím si sjednat pojištění pro zahradní traktor/zahradní sekačku?

Pokud vozidlo nesplňuje povinnost POV (často se jedná o vozidla s rychlostí do 14 km/hod), tak pro vozidlo nelze POV sjednat. Pokud vozidlo má povinnost POV a není provozován výhradně v uzavřeném prostoru (tedy například Vaše zahrada), tak je povinnost POV sjednat.

Lze sjednat nějaká další pojištění pro elektrokoloběžky apod. vyjma POV?

Ano, je možné zvolit připojištění, například asistenční služby, úrazové pojištění nebo pojištění právní ochrany.

Jak rychle jsou údaje o pojištění v registru ČKP a kdy mohu jít například registrovat vozidlo?

Údaje o povinném ručení předáváme do databáze České kanceláře pojistitelů (ČKP online) ihned poté, co je smlouva platná – tedy po jejím podpisu nebo aktivaci uhrazením prvního pojistného.

Jakmile je smlouva aktivní, informace jsou v registru dostupné v reálném čase.

Díky tomu můžete bez obav pokračovat například v registraci vozidla na úřadě.

Lze sjednat krátkodobé povinné ručení, nebo musí být pojištění vždy celoroční?

Ano, je možné sjednat krátkodobé pojištění, například na několik týdnů či měsíců.

Upozorňujeme však na zákonnou povinnost mít platné povinné ručení, i když s vozidlem zrovna nejezdíte. Proto nemusí být pro každé vozidlo krátkodobé pojištění vhodné a doporučujeme  si vždy ověřit konkrétní podmínky.

Nemůžu na své elektrokoloběžce apod. najít žádné výrobní číslo, jak mám postupovat?

Je ve Vašem zájmu dohledat EČV (sériové číslo) vozidla, z důvodu prokázání sjednání POV pro toto vozidlo. Očíslované jsou i podstatné komponenty = elektromotor/spalovací motor, baterie, rám. Použijte tedy jakékoli číslo komponentu, které najdete.

Kdo musí sjednat povinné ručení?

Povinnost sjednat povinné ručení má provozovatel vozidla – tedy osoba uvedená jako provozovatel v technickém průkazu nebo v osvědčení o registraci vozidla.

Zákon ale umožňuje, aby byl pojistníkem někdo jiný než provozovatel (nebo vlastník), pokud má na pojištění prokazatelný pojistný zájem.

Budu muset přihlásit v registru vozidel svou elektrokoloběžku, jednokolku nebo jiné nově zařazené vozidlo?  

Ne. Zákon říká, že musím sjednat pojištění, ale jedná se o tzv. neregistrované vozidlo.

Musím s sebou vozit Zelenou kartu?

V České republice nemusíte doklad o pojištění (Zelenou kartu) mít u sebe, existenci pojištění si Policie/registr vozidel ověří v databázi ČKP.

Do zahraničí je potřeba mít ZK sebou vytištěnou, od 1.1.2025 stačí v elektronické podobě.

Jak postupovat při dopravní nehodě s neregistrovaným vozidlem, které má sjednané povinné ručení?

Při dopravní nehodě postupujte stejně tak, jak jste zvyklí u osobních vozidel. Vyplňte jednotný vzor záznamu o dopravní nehodě v papírové podobě nebo ještě lépe elektronicky přímo v Moje Generali.

Musím mít u sebe zelenou kartu?

V České republice už není nutné mít Zelenou kartu fyzicky u sebe – Policie nebo registr vozidel si platnost pojištění ověří v databázi České kanceláře pojistitelů. Při cestě do zahraničí není nutné mít Zelenou kartu vždy fyzicky s sebou, postačí ji mít k dispozici v elektronické podobě.

Jsou součástí pojištění i asistenční služby?

Asistence nejsou automaticky součástí každé smlouvy. Doporučujeme jejich sjednání, ať individuálně nebo jako součást výhodného balíčku doplňkových pojištění. Pomohou vám nejen při nehodě, ale také poruše, vybití baterii, proražené pneumatice apod. Pomohou vám nonstop v ČR i zahraničí.

Kde najdete informace o svém vozidle, co nejsou v ORV?

Doklad k vozidlu je nyní osvědčení o registraci vozidla, který nahrazuje technický průkaz vozidla.

Velká část údajů se eviduje již jen elektronicky. A jak se k nim dostanete?

Nabízíme několik nám známých cest, kde lze některé další údaje ke svému vozidlu dohledat:

  • Na úřadech – Registr vozidel, Obecní úřad s rozšířenou působností
  • V Portálu občana
  • Na stránkách Data o vozidlech https://www.dataovozidlech.cz

Jak zjistím, že si musím pro vozidlo sjednat POV?

Je potřeba uvést co nejvíce informací, zejména o jaké vozidlo se jedná, max. rychlost vozidla, provozní hmotnost a případně výkon. Tyto údaje byste měli nalézt na vozidle, v manuálu nebo zkuste dohledat informace u výrobce vozidla. Na základě těchto údajů je možné zjistit, zda má vozidlo povinnost POV sjednat.

Ve kterých zemích kromě ČR platí povinné ručení?

Povinné ručení platí v členských státech Evropského hospodářského prostoru a dalších státech vyznačených na Zelené kartě. Havarijní pojištění a ostatní doplňková pojištění platí na geografickém území Evropy a Turecka, s výjimkou Arménie, Ázerbájdžánu, Běloruska, Gruzie, Moldavska, Ruska a Ukrajiny, pokud není v pojistné smlouvě nebo pojistných podmínkách uvedeno jinak.

Je nutné nahlásit pojišťovně změnu registrační značky vozidla?

Pořád to platí, ale aktualizujeme si to z registrů, může se stát, že to zjistíme a změníme a pošleme mu právě tu kartu. Tak možná by to tu stálo zmínit, aby se nedivil. Takže něco takového, že to je ze zákona jeho povinnost, doporučujeme to hlásit, ale pokud to zjistíme sami z registru, tak to aktualizujeme.

Jak je možné pojištění ukončit?

Budeme potřebovat vaši písemnou výpověď. Konkrétní instrukce pro ukončení pojištění.

Jak pokračovat v pojištění vozu po skončení leasingu?

Pokud jste pojistníkem a měli jste uzavřeno povinné ručení individuálně, může toto pojištění pokračovat dále za stejných podmínek. V případě, že nám ale oznámíte změnu vlastníka vozidla, pojištění tím zanikne a bude třeba sjednat pojištění nové. Pokud jste si u nás sjednali povinné ručení přímo vy, a po skončení leasingu se stanete novým vlastníkem vozidla, tak stačí, když nám při oznámení změny vlastníka dáte najevo zájem, aby pojištění dále trvalo. Pokud jste povinné ručení měli sjednané prostřednictvím leasingové společnosti, toto pojištění zaniká okamžikem ukončení leasingové smlouvy. Je třeba uzavřít si pojištění nové.

Co je vlastně zelená karta?

Zelená karta je jediný mezinárodně v Evropě uznávaný doklad o existenci pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.

K čemu slouží zelená karta?

Zelená karta prokazuje, že řidič příslušného vozidla má v pořádku pojištění odpovědnosti a zároveň umožňuje vstup a provoz vozidla na území cizího státu bez nutnosti uhradit finanční částky jinak požadované tamními orgány za tzv. hraniční pojištění.

Pořídil jsem si elektrokolo, elektrokoloběžku, jak mám nyní postupovat?

Záleží na tom, jestli jste si pořídili elektrokolo nebo elektrokoloběžku. Pro elektrokola platí obecná výjimka ze Zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a proto nemají povinnost sjednat povinné ručení v České republice. U elektrokoloběžky to snadno zjistíte: Je její konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo 14 km/h v případě hmotnosti větší než 25 kg? Pokud je vaše odpověď ne, povinné ručení nepotřebujete. Pokud ano, rádi vám se vším pomůžeme. Pojištění lze sjednat na našem webu, můžete kontaktovat našeho poradce, dojít na nejbližší pobočku či zavolat na naši zákaznickou linku

Platí Zelená karta v černobílém provedení i v zahraničí?

Ano, změna barvy vzešla z evropské mezinárodní dohody, platí ve všech zemích uvedených na tomto dokumentu.

Jak mám postupovat, když si přeju ke své stávající smlouvě přidat některé z vašich doplňkových pojištění?

Kontaktujte prosím svého poradce, který s vámi rád váš požadavek vyřeší. Se sjednáním pojištění vám také rádi pomohou všichni naši poradci na našich pobočkách.

Jak postupovat v případě ztráty zelené karty?

Pokud dojde ke ztrátě zelené karty, stačí nás kontaktovat na naši lince nebo prostřednictvím formuláře. Na základě vašeho požadavku vám rádi vystavíme a zašleme novou zelenou kartu. Novou zelenou kartu vám rádi vystavíme i na všech našich pobočkách.

Jak získám zelenou kartu v případě, že povinné ručení sjednám online?

Po sjednání pojištění vám zašleme zelenou kartu spolu s informacemi o správném vytištění do vašeho e-mailu.

Havarijní pojištění

Je u havarijního pojištění spoluúčast?

Volitelná spoluúčast je buď v procentech od 1 % (min. 1 000 Kč) do 30 % (min. 30 000 Kč), nebo fixní bez procent od 1 000 Kč do 30 000 Kč.

Je k uzavření pojištění nutná fotodokumentace vozidla?

Ano, výjimkou jsou pouze úplně nové vozy, kde není fotodokumentace nutná.

Ve kterých zemích pojištění platí?

Povinné ručení platí v členských státech Evropského hospodářského prostoru a dalších státech vyznačených na Zelené kartě. Havarijní pojištění a ostatní doplňková pojištění platí na geografickém území Evropy a Turecka, s výjimkou Arménie, Ázerbájdžánu, Běloruska, Gruzie, Moldavska, Ruska a Ukrajiny, pokud není v pojistné smlouvě nebo pojistných podmínkách uvedeno jinak.

Jsou součástí pojištění asistenční služby?

Asistence nejsou automaticky součástí každé smlouvy. Doporučujeme jejich sjednání, ať individuálně nebo jako součást výhodného balíčku doplňkových pojištění. Pomohou vám nejen při nehodě, ale také poruše, vybití baterii, proražené pneumatice apod. Pomohou vám nonstop v ČR i zahraničí.

Jak správně postupovat při nehodě nebo poruše?

Při poruše nebo nehodě vozidla stačí dodržovat pár základních pravidel. Zvýšíte tím nejen svou bezpečnost, ale i ostatních účastníků na vozovce.

Tyto pravidla najdete v přehledném návodu.

Nabízíte havarijní pojištění i pro starší vozidla?

Pokud vlastníte osobní automobil, motocykl nebo jiné vozidlo starší čtyř let a hledáte výhodné a rychlé havarijní pojištění, nabízíme nové cenově dostupné havarijní pojištění Expres. To funguje na principu plnění rozpočtem, kdy poškození nahlásíte a peníze vyplatíme do 2 pracovních dnů vám. Neřešíte faktury a výběr servisu je na vás. Výše pojistného plnění je určeno výpočtem pomocí expertních nástrojů, které vychází z ceníků náhradních dílů a lakovacího materiálu a místní průměrné ceny práce v ČR.

Jak postupovat v případě odcizení nebo poškození vozidla?

Když dojde k poškození nebo odcizení vozidla, co nejdříve nám dejte vědět. (Využít můžete on-line hlášení.) Pokud to situace vyžaduje, oznamte tuto skutečnost i Policii ČR.

Vztahuje se havarijní pojištění i na přepravovaný náklad?

Nevztahuje, pojištění kryje jen škody na pojištěném vozidle.

Jaké jsou výhody pojištění GAP, které nabízíte?

Toto pojištění lze sjednat pro nové i ojeté vozy až do 6 let stáří, kdy jejich cena může během let klesnout až na polovinu. Pojištění GAP ochrání hodnotu auta až na tři roky.

Je nutné pojišťovně nahlásit změnu registrační značky?

Ano, je to potřeba – v takovém případě nás kontaktujte.

Nenašli jste odpověď? Zkuste ji vyhledat

Napište nám

Napište nám zprávu nebo zahajte online chat.

Najít pobočku

Vyhledejte nejbližší pobočky nebo se podívejte na mapu.

Zavolejte nám

Zavolejte nám nebo si nechte zavolat od nás.

Zavolejte nám

241 114 114
Asistenční služba

Volejte kdykoliv

Klientská linka Po - Pá: 8-19 h
So - Ne: 9-17 h
Svátky - zavreno
Nebo zavoláme zpět

Stavte se na poradenském místě