Průzkum: Češi festivaly prožívají, utratí za ně nejčastěji 3500 Kč a jsou pozoruhodně všímaví k řadě témat
Jeden či dva festivaly letos plánuje navštívit 72 % Čechů, většinou ty domácí. Tzv. festivalovou přirážkou u cen zboží a služeb vnímá 94 % návštěvníků. Lidé na festivaly vozí drahé věci, obvykle mají u sebe a na sobě majetek do 20 tisíc korun.
Se začátkem letního počasí se festivalová sezóna v Česku naplno rozbíhá – ať už jde o hudbu, film, design nebo třeba jídlo. Tyto oslavy (slovo festival pochází z latinského festum = svátek) přitahují velké množství návštěvníků a jsou s nimi spojená mnohá specifika. Právě ty zohlednil aktuální průzkum Generali České pojišťovny, který se zaměřil na vnímání i zážitky Čechů na festivalech. A to s důrazem na finanční (či ekonomickou) stránku věci.
FESTIVALOVÍ PATRIOTI
Festivaly jsou fenoménem, kterému ročně podlehne obrovské množství lidí. V posledních dvou letech jeden nebo dva festivaly navštívilo 57 % dotázaných, v letošním roce by toto číslo mohlo ještě vzrůst. Z odpovědí totiž vyplynulo, že návštěvu alespoň jednoho festivalu plánuje 36 % Čechů, stejný počet deklaruje ochotu zúčastnit se festivalů dvou. Jednoznačně přitom dominují české události, které plánuje navštívit 67 % respondentů, do zahraničí se přitom vydají jen dvě procenta dotazovaných. Návštěvu zajímavé události tohoto typu jak v Česku, tak v zahraničí nicméně plánuje 8 % lidí.
BEZ PENĚZ ŽÁDNÁ ZÁBAVA
O tom, že festivaly si je možné užít mnoha způsoby, nikdo nepochybuje. Jak se přesto ironicky v zahraničí poznamenává: no money, no funny. Zábava na festivalech se tedy neobejde bez peněz.
Průměrná útrata za návštěvu festivalu v Česku činí 3500 Kč na hlavu, přičemž do této částky respondenti započítávali i pořízení vstupného.
Hotovost už na festivalech spolehlivě vytlačily a dále vytlačují pohodlné bezhotovostní platby – zboží a služby jimi hradí 79 % dotázaných, nejoblíbenější jsou přitom platby s pomocí mobilního telefonu (32 %) a dále platební kartou (31 %). V malé míře je pak doplňují platby přes QR kódy či jinou tzv. chytrou elektronikou. Hotovostní platby na festivalu preferuje jen 22 % Čechů, speciální festivalovou měnu pak oceňuje jen 3 % respondentů.
Kontroverzní otázku pak představuje tzv. „festivalová přirážka“, která se týká vyšších cen jídla, zboží a služeb na festivalu. Na takovou cenovou úpravu je senzitivních 94 % dotazovaných, kteří ji v nějaké podobě či formě zavnímali. Celých 36 % z nich vyšší ceny, než za jaké by nakoupili v běžných podmínkách, vnímá a jsou s nimi smíření. Podle nich nemají na výběr a k festivalům taková praxe patří. Dalších 32 % však přirážku registruje a nelíbí se jim. Najdou se i tací, kteří ji akceptují bez výhrad či je taková praxe vždy zas a znovu překvapí (viz infografiku).
OCHOTA PŘIPLATIT SI
Nejen euforie spojená s návštěvou festivalů Čechy podporuje v tom, že jsou ochotní nebo si umí představit, že si za některé položky vědomě a cíleně připlatí. Nejčastěji (ve 49 %) se to týká pití a jídla. Následuje položka spojená s pohodlím – tedy za lepší ubytování, dostupnost sprch a wc apod. je ochotno vynaložit více peněz hned 41 % dotázaných.
Dalších 25 % v dotazníku, kde mohli tazatelé zaškrtnout více položek, uvedlo, že nemají problém si připlatit za festivalové speciality jakou jsou dárky, suvenýry nebo setkání s interprety. Téměř každý pátý (17 %) by byl ochotný vynaložit extra prostředky za VIP vstup/přístup – ať už jde o zázemí pro účinkující nebo například možnost vyhnout se frontám či získat obecně přednostní přístup. Užitečné pojištění v ceně lístku je důvodem si připlatit pro 10 % oslovených v průzkumu.
VYBAVENÍ ZA TISÍCE I DESETITISÍCE
Návštěva festivalu patří mezi společenské události, návštěvníci jim také mnohdy přizpůsobují své oblečení a další vybavení, které s sebou nosí. Podle aktuálního průzkumu celých 75 % návštěvníků disponuje při návštěvě osobními věcmi v hodnotě do 20 tisíc korun. Nejvíce však připadá na ty, kteří uvedli hodnotu svých věcí do 10 tisíc korun (47 %), věci v hodnotě nad 20 tisíc korun přiznává 24 % dotazovaných Čechů. Průzkum pak jasně uvádí i 8 % těch, kteří se nezdráhají vzít si s sebou nebo na sebe věci v hodnotě přesahující 30 tisíc korun. Nejdražší věc? V 82 % je to suverénně mobilní telefon! Ten zároveň představuje něco, bez čeho se 81 % návštěvníků festivalů vůbec neobejde.
FESTIVALOVÉ TRABLE
Jsou to zejména hudební a filmové festivaly, kde rozjitřená atmosféra přispívá ke vzniku různých nepříjemností. I ty průzkum Generali České pojišťovny podrobněji zkoumal.
Ztrátu osobních věcí na festivalu již zažilo 11 % návštěvníků. Nejčastěji šlo o peněženku, mobilní telefon nebo šperky. S krádeží jako takovou se přitom setkalo jen 6 % dotázaných. „Návštěvníci festivalů mohou u vybraných škod využít své majetkové pojištění. To kryje zejména újmy, které se stanou v důsledku živelních událostí, krádeže vloupáním například do zavazadelníku auta, případně se pojištění vztahuje i na škody vzniklé při loupeži,“ vysvětluje Jan Pinkava, produktový manažer majetkového pojištění v Generali České pojišťovně. Pojištěné jsou osobní věci, které má člověk na sobě nebo při sobě. V případě loupeže či krádeže musí být celá věc vždy hlášena na Policii ČR. Z pojištění není možné uplatnit odcizení věcí, které byly na místě volně zanechané či položené (jde o tzv. prostou krádež).
Bezesporu zajímavou skutečnost představuje fakt, že celých 64 % návštěvníků festivalů má osobní zkušenost s tím, že si domů odvezli politý, potrhaný nebo propálený kus oblečení. Výrazně méně je těch, kteří zažili poškozená stanu (7 %) nebo auta (5 %). S proříznutým batohem, taškou nebo kabelkou se setkaly 3 % respondentů.
Tyto a podobné případy lze mnohdy vyřešit za využití tzv. pojistky na blbost. „Pojištění odpovědnosti může mnohdy ušetřit finance za spoustu nepříjemností. Stačí chvilka nepozornosti – třeba když omylem propálíte někomu bundu cigaretou, uklouznete a polijete návštěvníka pitím, nebo nechtěně poškodíte cizí vybavení. V takových situacích se hodí mít jistotu, že škodu za vás pokryje pojišťovna. Platí však, že pojištěný nesmí být pod vlivem návykových či omamných látek a řádná dokumentace celé situace je absolutní nutností,“ říká Magda Chramostová, produktová manažerka odpovědnostního pojištění z Generali České pojišťovny.
Specifickou skupinou jsou pak ti, kteří přišli při návštěvě festivalu ke zdravotní újmě – to se netýká 59 % Čechů. Ti zbylí pak nejčastěji zmiňovali opilost (37 %), nevolnost (15 %), zranění či úraz (8 %) a bez zajímavosti jistě nejsou ti, kteří zažili panickou ataku či záchvat úzkosti (5 %). Okrajovou záležitostí jsou otravy jídlem (4 %), ale – dost možná překvapivě - také euforie spojená s užíváním drog (4 %).
UDRŽITELNÁ ZÁBAVA I BYZNYS
Festivaly jakožto akce, kde se kumulují stovky, tisíce i desetitisíce lidí, stále častěji a usilovněji prosazují udržitelné principy svého fungování. A to zejména s ohledem na životní prostředí a podporu lokálních producentů. Zajímá toto téma také návštěvníky festivalů? Z průzkumu vyplynulo, že pro každého pátého (19 %) to téma vůbec není. Nicméně 69 % v nějaké formě uvedlo, že festivaly fungující na udržitelných principech pro ně důležité při jejich výběru jsou (viz infografiku).
„Festivaly fungují jako malá města – řeší odpad, vodu, bezpečnost i vzdělávání. Pokud zde fungují udržitelná opatření, je velká šance, že se uchytí i v běžném životě. Skvělým příkladem je zálohování obalů nebo pronájem stanů přímo na místě. Výzvou do budoucna zůstává přechod na obnovitelné zdroje energie,“ komentuje praxi Jiří Hlinka, ředitel festivalové asociace FESTAS.
A v jaké podobě jsou Češi s udržitelností na festivalu konfrontovaní, v čem ji vnímají? Jednoznačně přes zálohované kelímky či obaly na jídlo (68 %), dalším opatřením jsou s velkým odstupem speciální toalety bez splachování (26 %) či používání ekologických materiálů (24 %). Lidé si ale všímají i důsledné snahy o recyklaci (22 %) a sympatický jim je i výběr zohledňující možnosti regionu – jde konkrétně o nabídky lokálních potravin (19 %) a preferenci místních dodavatelů (19 %).
Udržitelnost je tématem i pro Generali Českou pojišťovnu, speciálně pak ve spojení s festivaly, kde přináší řešení pro jejich pořadatele - pojištění jednorázových akcí. Pořadatelé (členové FESTAS) si mohou vybrat pojištění majetku, pojištění odpovědnosti a pojištění nekonání akce a zabezpečit se tak proti řadě rizik. Pojistit se v případě pořádání festivalu či koncertu není v České republice povinné, ale většina pořadatelů si jej zvolí. „Cena pojištění se odvíjí od předpokládaného počtu návštěvníků, míry krytí a spoluúčasti, kterou si pojištěný zvolí. Pokud organizátor akce používá při konání své akce alespoň dvě k přírodě šetrná a udržitelná řešení, získává nárok na 10% slevu na pojistném,“ uvádí Martin Flajšar, ředitel produktového managementu korporátního a SME pojištění v Generali České pojišťovně.
INFOGRAFIKA KE STAŽENÍ
Průzkum pro Generali Českou pojišťovnu uskutečnila v dubnu 2025 agentura Perfect Crowd. Cílovou skupinou byli lidé, kteří v uplynulých dvou letech navštívili jakýkoliv festival v Česku nebo v zahraničí, celkem bylo dotázáno 1018 respondentů. Data byla převážena na reprezentativní rozložení v rámci pohlaví a věku účastníků. Dotazována byla věková skupina 18-79 let.